آبنبات و شکلات

آبنبات تقریبا در هر فروشگاهی یافت می‌شود زیرا این خوراکی توسط بسیاری از شرکت‌ها تولید می‌شود.آبنبات نوعی خوراکی شیرین به شکل قطعه‌ای کوچک، گرد و جامد است که معمولا از آب و شکر تهیه می‌شود و سپس طعم‌ها و مواد دیگری به آن اضافه می‌شوند.  آبنبات انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها دارای طعم، بافت و شکل متفاوتی هستند.   بسیاری از افراد عاشق آبنبات هستند و طعم آن را خیلی دوست دارند.در ادامه با آبنبات، تاریخچه و انواع آن آشنا می‌شوید.

تاریخچه آبنبات

یکی از محبوب‌ترین موضوعات در مجله شیرینی و شکلات، تاریخچه انواع شیرینی ها و شکلات‌ کاکائویی ست. در ارتباط با تاریخچه آبنبات لازم است بدانید اولین آبنبات‌های مدرن درواقع در قرن شانزدهم ساخته شدند و ساخت آبنبات از قرن نوزدهم به‌سرعت پیشرفت کرد که کشورهای آسیای جنوب شرقی ازجمله هند، ایران و یونان در این امر پیشرو بودند. در آن زمان آبنبات قدیمی با جوشاندن آب نیشکر و عسل تهیه می‌شد اما در جنگ جهانی اول، آبنبات به شکل امروزی تولید شد.
در جنگ جهانی اول، آبنبات‌ها به شکل قطعاتی کوچک تولید می‌شد و سپس میان سربازان آمریکایی توزیع می‌شد. این امر باعث شد که پس از جنگ جهانی اول، بیش از 40 هزار آبنبات تولید شود.در همین زمان، جوزف فرای در سال 1847 اولین آبنبات شکلاتی را ابداع کرد. این آبنبات از کره کاکائو، کاکائو و شکر ساخته می‌شد.در قرن نوزدهم، آبنبات‌های دارای طعم نعنا فلفلی و لیمو محبوبیت بسیار زیادی داشتند.

انواع آبنبات

از انجایی که امروزه تنقلات برای قشر های مختلف سنی اهمیت به سزایی دارد ابنبات های ایران کارن می تواند گزینه خوبی برای تهیه باشد. با این‌حال، آبنبات انواع بسیار مختلفی دارد که برخی از آن‌ها مثل آبنبات‌های مغزدار برای پذیرایی از مهمانان مناسب هستند و برخی دیگر مثل آبنبات چوبی در میان کودکان محبوب‌اند. آبنبات‌ها بیشتر ازنظر طعم با یکدیگر متفاوت هستند.آبنبات ها در زمان های مختلف استفاده می شوند که از این بابت داری انواع مختلف هستند. رایج‌ترین انواع آبنبات عبارت‌اند از:
•    آبنبات با مغزی آدامس
•    آبنبات بدون قند یا آبنبات رژیمی
•    آبنبات زنجبیلی
•    آبنبات میوه ای
•    آبنبات شیر قهوه
•    شکلات آبنباتی
•    آبنبات چای سبز
•    آبنبات مغزدار
•    آبنبات چوبی
•    آبنبات جرقه ای
•    آبنبات قیچی
علاوه بر این، برخی آبنبات‌ها عنوان ترش ترین آبنبات دنیا را دارند که سطح ترشی آن‌ها ناشی از اسیدهای مورداستفاده در ساخت آن‌هاست. اسیدسیتریک، اسیداسکوربیک، اسیدمالیک، اسیدفوماریک و اسیدتارتاریک، موادی هستند که در این آبنبات‌ها استفاده می‌شوند.

آبنبات

به طور کلی آبنبات‌ها از ترکیب آب و شکر به همراه مواد رنگ دهنده و طعم دهنده به دست می‌آیند و کاملا یک ماده دست‌ساز و غیر طبیعی هستند. در آمریکای شمالی آبنبات تنوع زیادی دارد. برای مثال آدامس، پاستیل، تافی، آب نبات چوبی، مارشمالو و شیرین بیان هم در دسته آب نبات‌ها قرار می‌گیرند. اما از نظر ترکیبات شیمیایی آبنبات به دو دسته آبنبات بلورین و آمورف تقسیم می‌شود.
آبنبات بلورین به آن دسته از آب نبات‌ها گفته می‌شود که بافت آن خیلی سخت نیست و راحت‌تر می‌توان آن را تقسیم کرد. فوندات و کرم از نمونه‌های این آب نبات هستند. اما آبنبات آمورف برخلاف آب نبات بلورین بافتی سخت و شکننده دارد و از نمونه‌های آن می‌توان به آب نبات چوبی اشاره کرد.

بعضی از آبنبات‌ها مانند مارشمالوها از ژلاتین‌هایی که از استخوان حیوانات استخراج می‌شود تهیه می‌شوند به همین دلیل قابل استفاده گیاه‌خواران نیست.
هنگام تولید آبنبات هرچقدر حرارت بالاتر باشد غلظت شکر بیشتر می‌شود و همین مسئله باعث سخت‌تر شدن آن می‌شود.

شکلات

از سری محصولات دیگر شرکت ایران کارن نقش الماس می توان به انواعی از شکلات های ان اشاره کرد.برای اشنایی شما عزیزان از اجزای شکلات شما را به خواندن این مطلب دعوت می کنیم.شکلات به خوراکی‌های مشتق از کاکائو گفته می‌شود. کاکائو از درختی به اسم تئوبروما، تیره پنیرکیان به دست می‌آید. این درخت ارتفاعی بین ۴ تا ۱۰ متر دارد و زیر سایه درختان بزرگتر از خود رشد می‌کند. برگ‌های این درخت ساده است و گل‌های قرمز و کوچکی دارد که به طور منظم کنار هم قرار گرفته‌اند. میوه این درخت تقریبا هم اندازه خیار، با رنگی زرد مایل به قهوه‌ای است. داخل هر میوه تیره پنیرکیان، درون یک بافت گوشتی، بین ۲۴ تا ۴۵ عدد دانه قرار گرفته است.

کاکائو خوراک بومی آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و مکزیک است که حداقل از سه هزار یال پیش در این مکان کشی می‌شد. مدارک باستان‌شناسی کشت و استفاده خوراکی از این ماده در هندوراس را حدود ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نشان می‌دهد. این ماده در قسمت آمریکای مرکزی، نوعی کالای لوکس محسوب می‌شد به ‌طوری ‌که از دانه‌های کاکائو به‌عنوان پول استفاده می‌کردند.

بعد از چیدن میوه این درخت آن را جایی نگه داری می‌کنند و بعد از پوسیده شدن میوه‌ها، دانه‌های آن را جدا کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. پودر کاکائو از فشرده شدن دانه‌های داخل میوه درخت تیره پنیرکیان به دست می‌آید. دانه‌های این میوه از تقویت کننده‌های قلب است و دارای مقادیر زیاد چربی است که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهید شد. این ماده غذایی پرطرفدار و انرژی‌زا، به‌طورمعمول از ترکیب شیر، شکر، کره کاکائو و پودر کاکائو با نسبت‌های متفاوت تولید می‌شود.

ورود کاکائو به اروپا اولین بار توسط اسپانیایی‌ها صورت گرفت. فاتحان اسپانیایی کاکائو را برای نشان دادن به پادشاه و ملکه اسپانیا از آمریکا به اروپا آوردند و خیلی زود، این ماده به مواد غذایی اروپاییان اضافه شد. آن زمان از شکلات به همراه کمی شکر فقط در تهیه انواع نوشیدنی‌ها استفاده کردند. شکر را به دلیل گرفتن تلخی شکلات به نوشیدنی اضافه می‌کردند تا تلخی آن را بگیرد. تا قرن ۱۷ با توجه به گران و لوکس بودن شکلات، استفاده از آن تنها برای ثروتمندان میسر بود.

با وجود پیشرفت‌هایی که در صنعت شکلات انجام شد، شکلات محبوبیت فراگیر خود را مرهون جنگ جهانی اول است. در طول این جنگ، این ماده غذایی به‌عنوان جیره غذایی سربازان به کار گرفته شد و سربازان پس از بازگشت از جنگ، بهترین مبلغ آن بودند. به‌ این‌ ترتیب تا سال ۱۹۳۰ حدود ۴۰ هزار نوع شکلات گوناگون تولید شد.

شکلات معمولاً به سه شکل تلخ، شیری و سفید تولید می‌شود که ازلحاظ محتوایی در ذرات کاکائو و چربی شیر با یکدیگر اختلاف دارند. یکی از دلایل لذیذ بودن شکلات این است که دمای ذوب آن با درجه حرارت بدن انسان یکی است. با توجه به اینکه شکلات در دمای اتاق به حالت‌جامد است، به‌محض قرار گرفتن در دهان ذوب می‌شود و حس لذیذ و خوشمزه بودن را به حس چشایی القاء می‌کند.
از طرف دیگر، با مصرف این ماده، هورمون اندورفین در خون ترشح می‌شود. نتیجه ترشح چنین هورمونی، ایجاد حس آرامش است.

منشأ شکلات را می توان از ۲۰۰۰ سال پیش، زمانی که آن را برای اولین بار “xocoatl” (کلمه‌ای آزتکی، نوعی نوشیدنی تلخ، ساخته شده از دانه های کاکائو) نامیدند، دانست. انسان شناسان از دانشگاه پنسیلوانیا، کشف کردند که دانه های میوه کاکائو، در ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد، به شکل یک نوشیدنی الکلی، تخمیر می شد. این به وضوح نشان می دهد که در طول تاریخ، شکلات در ابتدا، به عنوان یک نوشیدنی، به جای یک خوردنی شیرین، در نظر گرفته می شده است.

اگرچه تعیین دقیق زمان اختراع شکلات دشوار است، اما از ابتدای تمدن بشری تا به امروز، این خوراکی دلپذیر و شیرین، همیشه به نوعی استفاده می‌شده و بسیار مورد پسند بوده است. در اوایل قرن پیش از مدرنیته در آمریکای لاتین، از دانه های کاکائو به عنوان واحد پول استفاده می شد. یک مدرک آزتکی در قرن شانزدهم، بیان می کند که قیمت یک تاماله (نوعی غذای سنتی آمریکای جنوبی) در آن زمان ۱ دانه بود، در حالی که برای خرید مرغ بوقلمون، باید ۱۰۰ دانه پرداخت می‌شد.

مایایی ها و آزتک ها، معتقد بودند که دانه های کاکائو، دارای قدرت جادویی است و در آیین های مقدس‌شان، مانند تولد، ازدواج و مراسم تشییع جنازه، از این دانه ها استفاده می‌شد. طبق گفته‌ی کلوئی دوتر – روسل (Chloe Doutre-Roussel) در کتاب خبرگان شکلات (The Chocolate Connoisseur)، آزتک ها قبل از کشتن قربانیانشان، با دادن یک تکه شکلات به آنها، که قطره ای از خون قربانیان قبلی روی آن مالیده شده بود، به آنها روح می بخشیدند.

انواع مختلف شکلات:

شکلات تلخ

شکلات شیری

شکلات آلمانی شیرین

شکلات سفید

شکلات روبی

سوالات متداول در مورد انواع شکلات:

  1. چهارمین نوع نادر شکلات چیست؟

    رنگ متمایز صورتی آن از هیچ رنگ یا مواد افزوده شده ای حاصل نمی شود.چهارمین شکلات جدید، یاقوت،است. این شکلات جدید حاصل ایده شرکت شیرینی سازی سوئیسی Barry Callebaut است.  در عوض، شکلات ها دانه های کاکائوی روبی منحصر به فرد را از سراسر جهان تهیه می کنند.

  2. اسم شکلات تقلبی چیست؟

    پودر خرنوب یا آرد خرنوب جایگزینی برای پودر کاکائو است. از غلاف های درخت خرنوب خشک و بو داده تهیه شده و شباهت زیادی به پودر کاکائو دارد. پودر خرنوب اغلب به عنوان شیرین کننده طبیعی در محصولات پخته شده استفاده می شود. شیرین است و طعم بی نظیری دارد.

  3. برترین کارخانه شکلات سازی جهان چیست؟

    شرکت شکلات Ghirardelli، به نام Chocolate Chocolatier معروف ایتالیایی، Domingo Ghirardelli، بخش آمریکایی شیرینی پزی سوئیسی Lindt و Sprungli است و شاید یکی از مشهورترین مارک های شکلات در جهان باشد.

  4. شیرین ترین شکلات جهان چیست؟

    سه تفنگدار و پیت پیت یورک دارای وزن 70٪ قند هستند.

  5. چرا شکلات روبی صورتی است؟

     دانه های کاکائو در یک غلاف بنفش رشد می کنند و در صورت عدم پردازش رنگ بنفش پیدا می کنند.دانه های کاکائوی روبی از همان دانه های کاکائوی معمولی تهیه می شوند.رنگ بنفش معمولاً پس از تخمیر از بین می رود بنابراین تغییر در این روند می تواند رنگ بنفش را که یکبار به شکل صورتی در می آید، حفظ کند.

  6. چه کشوری بهترین شکلات را درست می کند؟

     نمی توانید به بلژیک بروید و به فروشگاه شکلات نروید. حتی اگر به سوئیس نرفته باشید، احتمالاً شکلات سوئیسی خورده اید، اکوادور، انگلستان، ساحل عاج، ایتالیا و ایالات متحده

  7. چند شکلات می تواند شما را بکشد؟

     طبق براورد های علمی، 70 فنجان قهوه، 13 لیوان الکل یا 85 شکلات به شکلکاملاً یکباره، همه کافی است تا یک فرد متوسط را بکشد.

  8. چرا شکلات بلژیکی اینقدر خوب است؟

    تمامیت ترکیبات با کیفیت بالا پایه و اساس شکلات بلژیک است. … به عبارت دیگر، بیشتر شکلات های بلژیکی در فروشگاه های کوچک و شکلات سازی محلی، با استفاده از مواد با کیفیت بالا، با دستور العمل هایی که بیش از 100 سال تغییر نکرده اند، تهیه می شوند.

دیدگاه ها 3

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم