با بیش از 40 خواص کاکائو آشنا شوید

کاکائو از دسته گیاهان دارای رنگ قهوه ای است که در کاهش حملات قلبی، بهبود افسردگی، کاهش ابتلا به انواع دیابت و حافظت از سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از فواید، خواص، مضرات، کاربرد، عوارض و انواع کاکائو لازم است. شکلات یکی از فرآورده های پرطرفدار آن است.

کاکائو یک گیاه گرمسیری است که در مناطق آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و غنا یافت می‌شود. این گیاه دارای خواص بسیاری است. فراورده‌های گیاه کاکائو در حال حاضر مورد پسند افراد بسیاری قرار گرفته است. کاکائو در ایران علاقه مندان زیادی دارد اگرچه مصرف کنندگان از خواص دارویی آن غافل اند. شکلات یکی از پرطرفدارترین این فرآورده هاست.

تاریخچه

شکلات تاریخ پنج‌هزار ساله دارد. مردم بومی منطقه‌هایی در اکوادور امروزی، کاکائو را به عنوان خوراک، دارو و نوشیدنی به کار می‌گرفتند. آنها کاکائو را از جنگل‌های آمازون بدست می‌آوردند. سرخ‌پوستان قبیلهٔ آزتک‌ها از دانه‌های کاکائو برای تهیه گونه ای از نوشیدنی دَم‌کرده به نام شکاتل به کار می‌گرفتند و آن را «خوراک خدایان» می‌نامیدند. اسپانیایی‌ها کاکائو را در سده ۱۶ (میلادی) از مکزیک به اروپا بردند و حدود ۱۰۰ سال چگونگی تهیه شکاتل را پنهان کردند تا در سده ۱۷ (میلادی) سایر اروپایی‌ها نیز چگونگی تهیهٔ این نوشیدنی را آموختند.

کریستف کلمب و پسر او فردیناند کلمب نخستین اروپایی‌هایی بودند که در چهارمین نورد خود در ۱۵ اوت ۱۵۰۲ (میلادی) با کاکائو آشنا شدند. آنها قایقی را پیدا کردند که دانه کاکائو بخشی از بار آن بود. شاید کنکیستادور ارنان کورتس نخستین اروپایی بود که با شکلات آشنا شد. او در یادمان‌های خود می‌نویسد که خوردن چهل جام شکلات، بخشی از شام موکتزومای دوم بود. نوشته‌های خوزه د آکوستا مبلغ مذهبی انجمن عیسی در پرو و مکزیک در سده ۱۶ (میلادی) نقش به سزایی در گسترش به‌کارگیری اروپاییان از شکلات داشتند. فاتح‌های اسپانیایی، کاکائو را برای نشان دادن به پادشاه و ملکه امپراتوری اسپانیا از آمریکا به اروپا بردند و بسیار زود بخشی از خوراک مردم اروپا شد. آن زمان از شکلات تنها در نوشیدنی‌ها به کار گرفته می‌شد که هرچند اندکی شکر به نوشیدنی می‌افزودند تا تلخی آن گرفته شود. تا سده ۱۷ (میلادی) شکلات در اروپا، مایه خوراکی گران و ارزشمندی بود که تنها پولدارها از آن می‌خوردند.

در سده ۱۶ (میلادی) در امپراتوری اسپانیا از کاکائو به عنوان واحد پول استفاده می‌شد. تا پیش استعمارگری اسپانیا در قاره آمریکا نیز، دانه‌های کاکائو به عنوان یک ارز رایج در منطقه آمریکای میانه مورد مبادله قرار می‌گرفت.

ارزش غذایی کاکائو

شکلات‌های کاکائویی یا پودرهای کاکائو از محبوب تربن فراورده‌های دانه‌های گیاهی کاکائو است. این ماده مصرفی دارای ویتامین‌های مختلف و مواد مغذی بسیاری است که از شایع‌ترین آنها می‌توان به ویتامین K، ویتامین A، ویتامین E، فولات، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، روس، مس، منگنز، سلنیم، فیبر، پروتئین و ریبوفلاوین اشاره کرد. مصرف پودر کاکائو به همراه شیر در وعده صبحانه و عصرانه از علاقه‌مندی های شهروندان ایرانی و سایر کشورها شده است. این در حالی است که بسیاری از افراد از خواص دارویی گیاه کاکائو غافل اند و بیشتر به مصرف فرآورده‌ها یا پودر این گیاه برای تفریحات و دورهمی های خود روی آورده اند.

برای خرید انواع کاکائو کادویی کلیک کنید.

خواص کاکائو + انواع، کاربرد، مضرات و فواید شکلات

انواع کاکائو

شکلات تلخ یا شیرین نشده، شکلات نیمه شیرین، شکلات شیری، شکلات سفید، شکلات کوورچر و شکلات جایندویا از انواع فراورده‌های کاکائو هستند که در تهیه انواع دسرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از شکلات تلخ برای لاغری و کاهش وزن بسیار استفاده می‌شود. علاوه بر آن افراد برای افزایش اشتها می‌توانند از انواع دیگر این فرآورده‌ها استفاده کنند.

خواص کاکائو

کاکائو دارای خواص بسیاری است که هنوز مصرف کنندگان نتوانسته‌اند در این باره به آگاهی دست پیدا کنند. افزایش شادی، افزایش تعادل نوسانات خلقی هورمونی، کاهش افسردگی، کاهش دهنده سکته‌های قلبی، جلوگیری از ابتلاء به دیابت، کاهش فشار خون، جلوگیری از آفتاب سوختگی، کاهش آرتریت، جلوگیری از آب مروارید و افزایش سلامت کبد از خواص مهم این ماده گیاهی است.

کاکائو، رفع کننده آسم و بهبود بخش سرفه‌ها

آسم را می‌توان علاوه بر ناشی بودن از مشکلات تنفسی، ناشی از موارد آلرژی زا نیز دانست. کاکائو دارای زانتین و تئوفیلین است که در کاهش آلرژی‌ها مؤثر عمل می‌کنند. همچنین کاکائو حاوی تئوبرومین است که در درمان سرفه بسیار مؤثر است.

رفع یبوست، دردهای معده، بهبود عملکرد روده‌ها و گوارش با مصرف کاکائو

کاکائوی خام دارای فیبر زیادی است. فیبرها عملکرد سیستم گوارشی فرد را بهبود می‌بخشند. علاوه بر آن باید توجه داشت که این فیبرهای موجود در کاکائو می‌توانند با بهبود عملکرد روده‌ها و افزایش متابولیسم بدن به سلامتی روده بزرگ منجر شوند. فیبرهای موجود در کاکائو و پوسته آن از یبوست جلوگیری می‌کنند. همچنین مصرف کاکائو می‌تواند فعالیت‌های میکروبی در معده را کاهش دهد.

کاکائو، تضمین سلامت پوست، مو و دندان‌ها

کاکائو مقدار کمی منیزیم و ویتامین C را در خود جای داده است به همین علت می‌تواند از پوست محافظت کند و به سلامت مو و افزایش حجم موهای افراد منجر شود. آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه با پاکسازی سلول‌های مرده از پیری زودرس افراد جلوگیری می‌کند و به افراد با کاهش استرس، شادی و نشاط می‌بخشد. همچنین عصاره پودر کاکائو در سلامت دندان‌ها در برابر پوسیدگی و افزایش استحکام مینای دندان مؤثر است.

خواص کاکائو + انواع، کاربرد، مضرات و فواید شکلات

کاکائو دارای خواص ضد سرطانی و ضد التهابی

آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضد سرطانی دارند بنابراین می‌توان گفت کاکائو حاوی آنتی‌اکسیدان های بسیاری است که خواص ضد سرطانی دارد. علاوه بر آن کاکائو التهاب‌ها و عفونت‌های پوست سر را کاهش می‌دهد بنابراین دارای خواص ضد التهابی نیز است.

کاهش وزن و افزایش اشتها با مصرف کاکائو

کاکائو از دسته ماده‌های غذایی – گیاهی است که آنتی‌اکسیدان بسیاری دارد که می‌تواند استرس را کنترل کند و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. شکلات خام دارای فیبر کافی است که می‌تواند با ایجاد احساس سیری در شما به کاهش وزن و تعادل آن منجر شود. علاوه بر آن افراد لاغر که در حین وعده‌های غذایی احساس بی میلی می‌کنند می‌توانند با مصرف شکلات به افزایش اشتهای خود کمک کنند.

کاکائو، افزایش دهنده سلامت قلب

کاکائو با افزایش گردش خون در بدن می‌تواند فرد را از ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، آرتریت و افزایش کلسترول نامناسب بدن نجات دهد. افزایش اکسیژن در خون افراد منجر به کاهش سکته‌های قلبی و گرفتگی عروق در بدن فرد می‌شود.

کاربرد کاکائو

کاکائو در تهیه فرآورده‌های مختلف مانند انواع شکلات‌ها بسیار استفاده می‌شود. این ماده در تهیه دسرها برای سرو در وعده‌های مختلف از جمله صبحانه و عصرانه به همراه شیر یا بستنی کاربرد دارد.

برای خرید انواع کاکائو تخته ای کلیک کنید.

خواص کاکائو + انواع، کاربرد، مضرات و فواید شکلات

مضرات و عوارض بیش از حد مصرف کاکائو

کاکائو می‌تواند برای برخی از افراد ایجاد حساسیت‌های پوستی، گوارشی، معده‌ای و میگرنی کند بنابراین بهتر است افرادی که به این ماده غذایی آلرژی دارند، در مصرف این ماده پرهیز کنند. همچنین کافئین زیاد موجب افزایش استرس و اضطراب، تکرر ادرار، بی خوابی و افزایش ضربان قلب در افراد می‌شود. مصرف این ماده غذایی برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه و بیماران مبتلا به آسم توصیه نمی‌شود.

کاکائو از درختی به اسم تئوبروما، تیره پنیرکیان به دست می‌آید. این درخت ارتفاعی بین ۴ تا ۱۰ متر دارد و زیر سایه درختان بزرگ‌تر از خود رشد می‌کند. برگ‌های این درخت ساده است و گل‌های قرمز و کوچکی دارد که به طور منظم کنار هم قرار گرفته‌اند.

میوه این درخت تقریبا هم اندازه خیار، با رنگی زرد مایل به قهوه‌ای است. داخل هر میوه تیره پنیرکیان، درون یک بافت گوشتی، بین ۲۴ تا ۴۵ عدد دانه قرار گرفته است.

بعد از چیدن میوه این درخت آن را جایی نگه داری می‌کنند و بعد از پوسیده شدن میوه‌ها، دانه‌های آن را جدا کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. پودر کاکائو از فشرده شدن دانه‌های داخل میوه درخت تیره پنیرکیان به دست می‌آید.

این درخت در اکثر مناطق جهان کشت و از میوه آن استفاده می‌شود اما عمده‌ترین تولید کنندگان این محصول ساحل عاج، غنا و نیجریه هستند. دانه‌های درخت تئوبروما طی فرآیندی به پودر کاکائویی که در بازار در دسترس افراد است، تبدیل می‌شوند.

غلاف‌های بزرگ درخت کاکائو حاوی ده‌ها دانه است.

کاکائو چیست؟

کاکائو نام یک درخت گرمسیری و میوه‌ای است. غلاف‌های بزرگ این درخت حاوی ده‌ها دانه است که منبع تولید محصولات شکلاتی جهان است. کشاورزان برای تولیدش ابتدا دانه‌ها را تمیز و تخمیر می‌کنند، سپس آنها را برای تولیدکنندگانی می‌فرستند که آن دانه‌های خام را به پودر تبدیل می‌کنند.

کاکائوی خامِ فرآوری شده یک ابر غذای فوق‌العاده است که سرشار از آنتی اکسیدان، غنی از فیبر و حاوی مواد مغذی مانند آهن، پتاسیم و منیزیم است.

می‌توانید دانه‌های فرآوری شده را به صورت پودر در آورید و از آن برای تهیه کاکائوی داغ، تزئین غذاها و دسرهای صبحانه یا به عنوان یک وسیله برای مزه دار کردن گوشت استفاده کرد.

داستانی گره خورده با غذای خدایان

کاکائو بومی آمریکای جنوبی است و اولین بار توسط اولمک‌ها در جنوب مکزیک کشت شد. گفته می‌شود کلمه «کاکائو» از نام اولمک کاکاوا گرفته شده است؛ تئوبروما یونانی به معنای «غذای خدایان» است.

اولمک‌ها بعدا این دانه‌ها را به دست مایاها و آزتک‌ها هم رساندند، آنها دانه‌ها را برشته و آسیاب کردند تا یک نوشیدنی کاکائویی با طعم خاص درست کنند.

وانیل، فلفل چیلی و عسل، بخشی از ترکیبی بود که همراه کاکائو می‌شد و نوشیدنی باستانی با کاکائو داغ را ایجاد می‌کرد. اگرچه این دانه هنوز در کشور بومی خود یعنی آمریکای جنوبی (عمدتا در برزیل) کشت می‌شود، اما اکنون بیش از نیمی از کاکائو جهان از غرب آفریقا می‌آید.

کاکائو چه طعمی دارد؟

کاکائو خام مملو از پالپ شیرین و مغذی و دانه‌هایی به طول یک اینچ است که به دانه‌های کاکائو معروف هستند. به طور کلی کاکائو طعمی تلخ و خاکی دارد و مانند شکلات تلخ شیرین نشده است و بافتی ترد مانند دانه قهوه دارد.

فرایند تهیه و تولید پودر کاکائو کاری زمان‌بر است.

زمان‌بر اما با نتیجه‌ای معجزه‌گونه

چند مرحله لازم برای تبدیل کاکائو به پودر و به صورت کلی تولید و تهیه پودر کاکائو وجود دارد:

۱٫ کشاورزان دانه‌ها را برداشت می‌کنند: ابتدا، کشاورزان، غلاف‌های بذر را که حاوی ده‌ها دانه و پالپ سفید است، باز می‌کنند. سپس دانه‌ها را همراه با پالپش از غلاف خارج می‌کنند.

۲٫ دانه‌ها تخمیر می‌شوند: سپس، کشاورزان دانه‌ها و پالپ را با برگ‌های موز می‌پوشانند و اجازه می‌دهند تا ۹ روز تخمیر شوند تا طعم خاص ایجاد شود. در طی این فرآیند، تغییر رنگ صورت می‌گیرد و طعم شکلاتی ایجاد می‌شود.

۳٫ دانه‌ها خشک می‌شوند: در مرحله بعد، کشاورزان دانه‌های تخمیر شده را تا ۱۴ روز روی چوب بامبو یا چوب‌های دیگر خشک می‌کنند.

۴٫ تولیدکنندگان دانه‌های را تفت می‌دهند: پس از برداشت، تخمیر و خشک کردن بذرها، کشاورزان آنها را برای پردازش بیشتر به تولیدکنندگان مختلف می‌فرستند. سپس دانه‌ها را روی حرارت کم تفت می‌دهند تا طعم شکلات مشخص شود.

۵٫ دانه‌ها از طریق یک فرآیند باز می‌شوند: تولیدکنندگان فرآیند ورقه‌زنی را شروع می‌کنند، در این مرحله از هوای گرم برای جدا کردن دانه‌ها یا قسمت گوشتی کاکائو از پوسته استفاده می‌شود. در این مرحله تکه‌های شکلات، پودر، کره و سایر محصولات هم تولید می‌شوند.

علاوه بر شیر کاکائو می‌توان از کاکائو به عنوان چاشنی و ادویه هم استفاده کرد.

نحوه استفاده از کاکائو

چند راه برای مصرف کاکائو در آشپزی شما وجود دارد.

۱٫ به عنوان چاشنی: می‌توانید آن را روی ماست، بستنی یا گرانولا بپاشید یا از آن به عنوان یک میان وعده انفرادی لذت ببرید.

۲٫ به عنوان ادویه: در حالی که اکثر ما استفاده از این دانه و پودرش را فقط محدود به استفاده در دسرها و غذاهای صبحانه می‌دانیم، می‌توانید از آن برای افزودن طعم خاکی غنی به خورش‌هایی که با گوشت گاو، سس‌های باربیکیو و فلفل قرمز تهیه می‌شوند، استفاده کنید.

۳٫ به اسموتی‌ها اضافه کنید: می‌توانید یک قاشق چای‌خوری کاکائو را به اسموتی صبحگاهی خود اضافه کنید تا طعم شکلاتی پیدا کند.

۴٫ به عنوان مرینیت خشک: چند قاشق غذاخوری کاکائو و قهوه را با هم مخلوط کنید و برای تهیه استیک و کباب آن را روی گوشت بپاشید.

Flat lay delicious chocolate tablets arrangement

فواید کاکائو

کاکائو حاوی انواع مختلفی از مواد شیمیایی از جمله آنتی اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئیدها است. مشخص نیست که این فلاونوئیدها چطور ممکن است در بدن کار کنند اما به نظر می‌رسد که باعث شل شدن رگ‌ها می‌شوند. اما به طور کلی فواید کاکائو شامل موارد زیر است:

  • سندرم خستگی مزمن
  • بهبود عملکرد کبد و سیروز کبدی
  • بهبود عملکرد ذهنی
  • بهبود یبوست
  • بهبود حرکت افراد مبتلا به پارکینسون
  • کاهش وزن
  • بهبود آسم و برونشیت و احتقان ریه
  • جلوگیری از چین و چروک
  • جلوگیری از ترک‌های پوستی در دوران بارداری
  • کاکائو و کنترل کم خونی

استفاده از کاکائو به عنوان حشره کش: تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از روغن کاکائو روی پوست برای نیش حشراتی مگس را کاهش می‌دهد.

اثرات جانبی کاکائو

  • خوردن کاکائو به احتمال زیاد برای اکثر مردم بی‌خطر است چون حاوی کافئین و مواد شیمیایی مفید است. خوردن مقادیر زیاد ممکن است باعث عوارض جانبی مرتبط با کافئین مانند عصبی شدن، افزایش ادرار، بی خوابی و افزایش ضربان قلب شود.
  • می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک پوستی، یبوست و سردردهای میگرنی شود.
  • همچنین می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی از جمله حالت تهوع، ناراحتی روده، غرش معده و گاز شود.
  • استفاده از کره کاکائو روی پوست احتمالا برای اکثر افراد بی‌خطر است. با این حال می‌تواند باعث ایجاد بثورات شود.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه برای مصرف کاکائو

بارداری و شیردهی: کاکائو در دوران بارداری و در دوران شیردهی در صورت استفاده به اندازه متوسط ​​یا مقادیری که معمولا در غذاها وجود دارد، احتمالا ایمن است. اما حتما بر میزان مصرف خود نظارت داشته باشید.

مصرف زیاد کاکائو در بارداری: مصرف بی از حدش به‌خاطر داشتن کافئین بیشتر، احتمالا ناامن است. کافئین موجود از جفت عبور می‌کند و غلظت خون جنین مشابه سطح مادر را تولید می کند. اگرچه بحث برانگیز است، برخی شواهد نشان می‌دهد که دوزهای بالای کافئین در دوران بارداری ممکن است با زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سقط جنین مرتبط باشد.

کافئین در دوران شیردهی هم نگران‌کننده است. تصور می‌شود که غلظت کافئین شیر مادر تقریبا نصف سطح کافئین در خون مادر باشد. اگر مادر بیش از حد شکلات بخورد، ممکن است نوزاد شیرخوار به دلیل کافئین، تحریک‌پذیر شود و مدفوع مکرر داشته باشد.

اختلالات اضطرابی: این نگرانی وجود دارد که کافئین موجود در مقادیر زیاد کاکائو ممکن است اختلالات اضطرابی را بدتر کند.

اختلالات خونریزی: به طور کل این دانه می‌تواند لخته شدن خون را کند کند و مصرف زیادش ممکن است خطر خونریزی و کبودی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد.

بیماری‌های قلبی: کافئین موجود در این پودر ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم در برخی افراد شود و در افراد مبتلا به بیماری قلبی باید با احتیاط مصرف شود.

دیابت: به نظر می‌رسد به طور کلی این خوشمزه، سطح قند خون را افزایش دهد و ممکن است در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت اختلال ایجاد کند.

اسهال: کافئین موجود در کاکائو، به خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود، می تواند اسهال را بدتر کند.

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD): به نظر می‌رسد کاکائو مانع کارایی دریچه‌ای در لوله مری می‌شود که از برگشت محتویات معده به لوله غذا یا راه هوایی جلوگیری می‌کند و این می‌تواند علائم GERD را بدتر کند.

گلوکوم یا فشار چشم: کافئین باعث افزایش فشار در چشم می‌شود و در افراد مبتلا به گلوکوم باید با احتیاط مصرف شود.

فشار خون بالا: کافئین موجود ممکن است فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا افزایش دهد. با این حال، برای افرادی که در حال حاضر مقدار زیادی کافئین مصرف می کنند، ممکن است افزایش زیادی ایجاد نکند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS): کافئین به خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود، می تواند اسهال را بدتر کند و ممکن است علائم IBS را بدتر کند.

سردردهای میگرنی: به طور کلی موادی که کافئین دارند ممکن است باعث ایجاد میگرن در افراد حساس شود.

پوکی استخوان: کافئین ممکن است میزان کلسیم آزاد شده در ادرار را افزایش دهد. بنابراین افراد مبتلا به پوکی استخوان باید این نوشیدنی را با احتیاط مصرف شود.

جراحی: به طور کلی نوشیدن و خوردنش ممکن است در کنترل قند خون در طول و بعد از عمل جراحی اختلال ایجاد کند. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه‌ریزی شده مصرفش را متوقف کنید.

ضربان قلب سریع و نامنظم (تاکی آریتمی): ضربان قلب را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است ضربان قلب نامنظم را بدتر کنند.

مصرف شیر کاکائو را بهتر است به بعد از دوسالگی موکول کنید.
Some almond with chocolate on dark brown, side view. space for text

کاکائو برای کودکان

بهتر است مصرف محصولات کاکائو و شکلات را تا نزدیک به دومین سال تولد کودک به تاخیر بیاندازید چون هم حاوی کافئین است و هم اغلب شکر دارند. با این حال، مصرف کاکائو داغ برای کودکان آن هم به صورت کم و جرعه جرعه مشکلی ندارد.

کاکائو کافئین دارد؟

یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو خالص حاوی ۱۲ میلی‌گرم کافئین است. این حدود یک هشتم مقدار کافئین موجود در ۱۰۰ گرم پودر شیرین شده حاوی حدود ۲۳۰ میلی گرم کافئین است.

آیا کاکائو کافئین بیشتری نسبت به قهوه دارد؟

یک وعده کاکائو به عنوان میان وعده حاوی حدود نیمی از کافئین یک فنجان قهوه دم شده است. علاوه بر این، همچنین حاوی حدود ۱۰ برابر بیشتر از کافئین تئوبرومین است. تئوبرومین با عوارض جانبی کمتری نسبت به کافئین، هم بر خلق و هم بر حالت هوشیاری ما تاثیر مثبت دارد.

آیا کاکائو نوشیدنی خوبی برای قبل از خواب است؟

کاکائو داغ (معمولا در شیر حل شده) هم به عنوان یک نوشیدنی خواب آور در نظر گرفته می‌شود. دانه‌اش منبع غنی بسیاری از مواد شیمیایی مفید از جمله ترکیباتی به نام فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها طیف وسیعی از مزایای سلامتی بالقوه دارند و ممکن است برای درمان برخی از اختلالات عصبی استفاده شوند.

فواید شیر کاکائو

شیر کاکائو و شکلات مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین D را فراهم می‌کند که ممکن است برای سلامتی مفید باشد. با این حال، کالری و قند افزوده بالایی دارد که می‌تواند به افزایش وزن کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را افزایش دهد. مصرف شیر شکلات در کودکان باید به دقت کنترل شود.

خواص کاکائو: ۴۰ فایده شگفت‌انگیز کاکائو برای سلامتی، پوست و مو

همه ما عاشق خوردن کاکائو هستیم، اما می‌دانید کاکائو فقط خوشمزه نیست، بلکه خواص کاکائو برای سلامتی، پوست و مو بسیار زیاد است. بله، کاکائو فواید شگفت‌انگیزی برای سلامتی دارد. اما قبل از این‌که به آن بپردازیم، اول بیایید بدانیم کاکائو چیست و چقدر سالم است.

خواص کاکائو

کاکائو چیست؟

شکلات از دانه کاکائو ساخته‌می‌شود که به مناطق گرمسیری امریکای جنوبی و مرکزی و به‌خصوص غنا تعلق‌دارد. دانه کاکائو در ساخت پودر کاکائو، شکلات و مس کاکائو به‌کار می‌رود.

نه، عنوان مقاله هیچ‌گونه غلط املایی ندارد! از نظر شکلات‌شناسان و متخصصان صنعت شکلات، کاکائو بهترین عبارت است. کاکائو به محصولات ساخته‌شده از گیاه کاکائو و دانه‌های کاکائو گفته‌می‌شود. دانه‌های کاکائو از درخت تئوبروما کاکائو می‌آیند. دانه‌های کاکائو از تصفیه پودر کاکائو به‌دست نمی‌آیند.

ارزش تغذیه‌ای کاکائو:

کاکائو حاوی ویتاوین‌ها و مواد معدنی بسیاری است که در پایین آمده‌اند:

– پروتئین

– ویتامین A

– ریبوفلاوین

– تیامین

– کلسیم

– پتاسیم

– فسفر

– آهن

– مس

– منیزیم

خرید کاکائو تبلتی با قیمت مناسب

Close-up view of delicious chocolate assortment

خواص کاکائو:

مصرف و استفاده کاکائو فواید بسیاری برای سلامتی دارد و برای تغذیه و درمان پوست و مو به‌کارمی‌رود. خوب، چرا باید از کاکائو استفاده‌کنیم؟ بخوانید تا بدانید!

۱. کاکائو موجب شادی بیشتر می‌شود

کاکائو یکی از سالم‌ترین خوراکی‌هایی است که می‌توانید مصرف کنید. کاکائو حاوی یک ماده‌ی روحیه بخش به نام آناندامید است – که به عنوان مولکول سعادت شناخته می‌شود و احساس سرخوشی ایجاد می‌کند.

۲. قوای جنسی را تقویت می‌کند

ترکیب روحیه بخش دیگری که در کاکائو وجود دارد  PEAیا فنتیل آمین است که ترشح آندروفین و مواد شیمیایی عصبی مخدر گونه‌ی نشاط بخش را تحریک می‌کند. این‌ها اغلب وقتی عاشق کسی می‌شویم و در حین رابطه‌ی جنسی به صورت طبیعی ترشح می‌شوند. به علاوه، این مواد شیمایی قوای جنسی را تقویت می‌کنند که احتمالا به همین خاطر هدیه دادن شکلات در ولنتاین به معشوقه‌ها از چنین محبوبیتی برخوردار است.

خواص کاکائو ۳: نوسانات خلقی هورمونی را متعادل می‌سازد

کاکائو سطح سروتونین مغز را افزایش می‌دهد، ماده‌ی شیمایی که در مغز ایجاد خوشی می‌کند. وقتی زن‌ها سندرم پیشاقاعدگی را تجربه می‌کند سطح سروتونین بدنشان به شدت افت می‌کند. اثبات شده است که کاکائو سطح هورمون‌های آرامشبخش مغز را تقویت و احساس خوشی را احیاء می‌کند.

۴. انرژی زیادی ایجاد می‌کند و با خستگی می‌جنگد

این منبع غذایی طبیعی یکی از بالاترین تجمعات منیزیم را دارد. منیزیم به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند، دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد و فشار خون را پایین می‌آورد.

– پودر کاکائوی خام (۲ قاشق چایخوری) حاوی ۵۲ میلی‌گرم یا ۱۴٪ ارزش روزانه منیزیم است

– هر ۱۰۰ گرم دانه‌ی کاکائوی خام حاوی ۲۷۲ میلی‌گرم یا ۶۵٪ ارزش روزانه منیزم است.

– میزان مصرف روزانه‌ی توصیه شده برای مردان ۴۲۰ میلی گرم و برای زنان ۳۲۰ میلی گرم است.

خواص کاکائو ۵: فشار خون را به صورت طبیعی پایین می‌آورد

در مطالعه‌ای که بر روی ۴۷۰ مرد سالخورده‌ی اهل زوتفن صورت گرفت، دریافتند که کاکائو فشار خون را در بیمارانی که هر روز مقدار کمی از آن مصرف می‌کنند کاهش می‌دهد.

۶. به سوخت و ساز و تعادل داخلی بدن کمک می‌کند

عدم دریافت آنتی اکسیدان کافی از طریق رژیم غذایی می‌تواند پیامدهای بلند مدت خطرناکی برای سلامتی داشته باشد. در یک مطالعه‌ که در سال ۲۰۰۹ در کشور سوئیس انجام شد دریافتند کاکائو کمتر از دو هفته هورمون استرس یعنی کورتیزول را کاهش می‌دهد، سوخت و ساز را افزایش می‌دهد، و حتی فعالیت میکروبی معده را بهبود می‌بخشد.

Flat lay  spoons with chocolate chips arrangement

۷. از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند

دانشمندان لندنی در مطالعه‌ی جدیدی دریافتند کسانی که ۲۰ گرم کاکائو به مدت ۱۲ هفته مصرف می‌کنند قادر هستند دو برابر کسانی که کاکائو مصرف نمی‌کنند در زیر نور آفتاب بمانند. بدون آن که دچار آفتاب سوختگی بشوند.

۸. با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند

مطالعات اخیر انجام شده در دانشگاه تولین نشان دادند که عصاره‌ی پودر کاکائو در محافظت دندان در برابر پوسیدگی حتی از فلوراید نیز موثرتر عمل می‌کند. این عصاره‌ی کریستالی شبیه کافئین به استحکام مینای دندان کمک می‌کند.

۹. سرفه را درمان می‌کند

تئوبرومین موجود در کاکائو حتی بهتر از کدئین سرفه را درمان می‌کند. در واقع یک مطالعه‌ی بریتانیایی توسط بنیاد ریه‌ی بریتانیا به این نتیجه رسید که کدئین در پیشگیری از سرفه از دارونماها که هیچ عارضه‌ی جانبی ندارند تنها کمی بهتر عمل می‌کند.

خواص کاکائو ۱۰: وضعیت گوارش را بهبود می‌بخشد

کاکائوی خام به لطف فیبر موجود در آن، آنزیم‌های گوارشی بدن را تحریک می‌کند.

۱۱. دارای چربی‌های سالم است

بر خلاف آنچه بعضی از متخصصان حوزه‌ی سلامت می‌گویند، بدن شما به چربی نیاز دارد. چربی‌ها کمک‌ دهندگانی هستند که برای: رشد، عملکرد ایمنی، و عملکرد متابولیک واکنش‌های شیمیایی در بدن ایجاد می‌کنند. چربی‌های سالم موجود در کاکائوی خام مشابه چربی‌های تک اشباع شده‌ی موجود در روغن زیتون هستند.

۱۲. از استرس اکسیداتیو پیشگیری می‌کند

پلی‌فنول‌های موجود در کاکائو آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.

نشان داده شده است کاکائو ظرفیت آنتی اکسیدانی بیشتری از چای سبز و سیاه دارد. و از این رو می‌تواند از ابتلا به استرس اکسیداتیو جلوگیری کند.

خواص کاکائو ۱۳: یبوست را بر طرف می‌کند

پوسته‌ی کاکائو سرشار از فیبر رژیمی است که به حفظ سلامت روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای بر روی ۴۸ کودک دارای یبوست مشخص شد که کاکائو، به خصوص پوسته‌ی آن، یبوست را کاهش می‌دهد. کسانی که مکمل‌ کاکائو دریافت کرده بودند نسبت به کسانی که به آن ها دارونما داده شده بود حرکات روده‌ی سریع‌تری داشتند و از سفتی مدفوع‌شان کاسته شده بود.

۱۴. اختلالات ذهنی را درمان می‌کند

افزایش‌ گونه های اکسید کننده واکنش پذیر (ROS) در شروع اختلالات ذهنی نقش دارد.

به خاطر خواص آنتی اکسیدانی پلی‌فنول‌ها، مصرف کاکائو میزان تولید ROS را کاهش می‌دهد که به طور جدی از انسان‌ها در برابر بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و زوال عقل محافظت می‌کند.

مطالعه‌ی آزمایشی دیگری نشان داد که کاتچین‌ها و اپی‌کاتچین‌های موجود در کاکائو از مسمویت و مرگ سلول‌های مغزی در موش‌ها جلوگیری می‌کند.

۱۵. کلسترول بد را کاهش می‌دهد

مطالعه‌ای بر روی ۴۸ نفر که در خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند و مطالعه‌ی دیگری بر روی ۲۵ نفر که کلسترول عادی یا کمی بالا داشتند انجام شد و نشان داده شد که مصرف منظم پودر کاکائو کلسترل بد را کاهش و کلسترل خوب را افزایش می‌دهد.

Cinnamon on the table

خواص کاکائو ۱۶: کمبود مس ناشی از تغذیه با لوله را درمان می‌کند

مطالعه‌ای واپسگرایانه بر روی بیمارانی که در دراز مدت از تغذیه‌ی با لوله استفاده کرده بودند نشان داد که کمبود مس آن‌ها با موفقیت از طریق مصرف کاکائو درمان شده است.

مطالعه‌ای مشابه روشن ساخت که کاکائو سطح مس عادی را در بدن افراد مبتلا به کمبود مس احیا و حفظ می‌کند.

۱۷. اثرات بد کمبود منیزیم را کاهش می‌دهد

یک رژیم غذایی کم منیزیم می‌تواند به کمبود منیزیم در بدن منجر شود که علائم بدی مانند از دست رفتن توده‌ی عضلانی بر جای می‌گذارد.

کاکائو سرشار از منیزیم است. در مطالعه‌ای آزمایشی بر روی موش‌ها آشکار شد که کاکائو می‌تواند سطح منیزیم را افزایش و علائم کمبود منیزیم را بهبود بدهد.

۱۸. وضعیت دیابت و مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف پلی‌فنول‌ها می‌تواند دیابت را بهبود ببخشد. پلی فنول‌های کاکائو، به خصوص در شکلات‌های تلخ، تجزیه‌ی گلوکز را بهبود می‌بخشد، فشار خون را کم می‌کند و وضعیت مقاومت به انسولین را بهتر می‌کند.

در مطالعه‌ای که بر روی ۱۰ بیمار دریابتی انجام شد آشگار گشت که مصرف کاکائو با اختلال رگ‌های خونی نشای از دیابت مقابله می‌کند و عملکرد لایه‌ی درون رگی را بهبود می‌بخشد.

۱۹. به کاهش آرتریت کمک می‌کند

مصرف کاکائو به کاهش آرتریت و بیماری‌های دیگر که باعث انعقاد خون می‌شوند کمک می‌کند.

۲۰. سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی‌اکسیدان‌های زیاد آن، رادیکال‌های آزاد بدن را مهارمی‌کنند. آنتی‌اکسیدان، در برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله پیری زودرس، از بدن محافظت‌می‌کند.

خواص کاکائو ۲۱: از پوست محافظت می‌کند

کاکائو مقدار مناسبی ویتامین C و منیزیم دارد که به محافظت از پوست و حفظ سلامت آن کمک می‌کند. همچنین دارای خواص جاذب است و دربرابر اشعه‌های مضر فرابنفش از پوست محافظت می‌کند و مانند یک ضدآفتاب طبیعی عمل می‌کند.

۲۲. حاوی اسیدهای چرب است

کاکائو حاوی اسیدهای چرب امگا۶ است که به درمان سلولی کمک می‌کنند. همچنین، جراحات و جای زخم‌ها را به‌سرعت درمان می‌کند.

۲۳. به جوانسازی پوست کمک می‌کند

کاکائو، دارای یک آنزیم خام است که به ترمیم سلول و جوانسازی آن کمک‌می‌کند.

۲۴. تقویت کننده گردش خون است

کاکائو به افزایش گردش خون در پوست سر کمک‌کرده و رشد موهای سالم و براق را افزایش‌می‌دهد. چون کاکائو مانند یک تقویت‌کننده گردش خون عمل‌می‌کند، به کاهش ریزش مو کمک‌می‌کند.

۲۵. سلامت مو را افزایش می‌دهد

کاکائو به افزایش سلامت کلی مو کمک می‌کند. همچنین می‌تواند موهای حجیم و براق رویایی را به شما هدیه کند!

برای خرید شکلات کادویی کلیک کنید

Top view of chocolate with candy and sieve

خواص کاکائو ۲۶: دارای خواص ضد التهاب است

از جمله خواص کاکائو ضدالتهاب بودن آن است. کاکائو به کاهش احتمال ابتلا به عفونت پوست سر کمک می‌کند.

۲۷. به کنترل وزن کمک می‌کند

کاکائو به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. برای لاغری، به‌جای شکلات از کاکائو استفاده کنید. فیبر موجود در کاکائو به گوارش مناسب غذا و کنترل وزن کمک می‌کند.

۲۸. سطح تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد

مطالعات بسیار زیادی نشان داده‌اند در کسانی که کاکائوی خام را به عنوان بخشی از وعده‌ی غذایی روزانه‌شان مصرف می‌کنند کاهش چشمگیری سطح تری‌گلیسیرید وجود دارد.

خواص کاکائو ۲۹: از ابتلا به آب مروارید پیشگیری می‌کند

آب مروارید یکی از ناراحتی‌هایی است که می‌توان با مصرف کاکائو به صورت طبیعی از آن پیشگیری کرد. این به خاطر پروآنتوسیانیدین‌های موجود در کاکائو است که به جلوگیری از شکل گرفتن آب مروارید کمک می‌کنند.

۳۰. آسم را به صورت طبیعی درمان می‌کند

همه نمی‌دانند که آسم فقط یک مشکل دستگاه تنفسی نیست چون آسم در واقع یکی از اثرات واکنش به آلرژن‌ها است. بنابراین، آنچه برای درمان آسم باید انجام دهیم اجتناب از مواجهه با عاملان آلرژیک به هر طریق ممکن است. کاکائو حاوی زانتین و تئوفیلین است که برای درمان آلرژی‌های مختلف مفید هستند.

۳۱. برای کاهش وزن موثر است

درست است که شکلات فراوری شده می‌تواند باعث اضافه وزن شود اما شکلات خام در کمال تعجب اثری معکوس دارد که برای کاهش وزن بسیار موثر است. اولا، کاکائو قادر است اشتها را کم کند در نتیجه کنترل رژیم غذایی آسان‌تر می‌شود و دوما کاکائو برای بهبود سوخت و ساز بدن مفید است که همین جذب بهینه‌ی مواد مغذی را بدون تجمع مقادیر اضافی و غیرضروری تضمین می‌کند.

۳۲. از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند

لخته شدن خون در شریان‌ها جمع می‌شود که دلیل اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی است چون لخته‌ی خون روند گردش خون را بر هم خواهد زد و وقتی سیستم گردش خون دچار اختلال شود قلب مجبور خواهد شد سخت‌تر کار کند و توزیع اکسیژن به صورت بهینه نخواهد بود. کاکائو تولید کلسترول خوب را افزایش می‌دهد که به لخته‌های خون می‌چسبند و از تجمع‌ آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

۳۳. خطر سکته را کاهش می‌دهد

سکته یکی از ناراحتی‌هایی است که وقتی اکسیژن کافی به خاطر اختلال در گردش خونه به مغز نرسد اتفاق می‌افتد. از طرفی، کاکائو خواصی دارد که به عنوان ضد انسدادی مانند فلاونوئید عمل می‌کند که به کاهش خطر سکته کمک می‌کند.

۳۴. با افسردگی مبارزه می‌کند

کاکائو اثر ضد افسردگی دارد چون حاوی فلاونوئید و همچنین آناندامید است که در تقویت روحیه بسیار موثر هستند. احساسی شبیه سرخوشی ایجاد می‌کند که به همین دلیل مصرف کاکائوی خام به مقدار زیاد به صورت روزانه توصیه می‌شود. به علاوه، کاکائو می‌تواند باعث تحریک و ترشح اندورفین شود که اساسا به عنوان هورمون شادی شناخته می‌شود.

۳۵. باعث عملکرد بهتر روده‌ها می‌شود

فیبر یکی از ترکیب‌هایی است که قابل جذب نیست اما نقش مهمی در درون روده‌ها ایفا می‌کند. فیبر موجود در کاکائو با افزایش حرکات روده باعث عملکرد بهتر روده‌ها خواهد شد. روده‌های سالم در بهبود متابولیسم بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند که در نتیجه‌ی آن مواد مغذی گرفته شده از خوراکی‌ها به صورت بهینه جذب بدن می‌شوند.

۳۶. خاصیت ضد سرطانی دارد

به عنوان منبع طبیعی آنتی اکسیدان‌ها مطمئنا کاکائو نقش یک ضد سرطان را ایفا می‌کند. همه می‌دانند به بهترین شکل می‌شود با رادیکال‌های آزادی که وارد بدن انسان می‌شوند به وسیله‌ی آنتی اکسیدان‌ها مبارزه کرد و کاکائو روشی خوشمزه برای حصول اطمینان از میزان کافی آنتی اکسیدان برای پیشگیری از رشد سلول‌های سرطان زا است.

۳۷. درمانی طبیعی برای کم خونی است

آیا می‌دانید دلیل اصلی کم خونی مزمن چیست؟ این ناراحتی به خاطر کمبود مس به وجود می‌آید و کاکائو یکی از منابع طبیعی مس برای بدن است. در عین حال، کاکائو قادر است سطح هموگلوبین را بهبود ببخشد تا اینکه بدن بتواند تمام انواع ناراحتی‌های ناشی از کمبود مس را درمان کند.

۳۸. از پیری زودرس جلوگیری می‌کند

اگر می‌خواهید پوست سالمی داشته باشید فقط اینکه سلول‌های مرده‌ی آن پاکسازی شوند کافی نیست بلکه باید از پیری زودرس نیز پیشگیری کنید. آنتی اکسیدان پلی‌فنول موجود در کاکائو شبیه به آنتی اکسیدان موجود در چای سبز عمل می‌کند که همه می‌دانند قادر است از پیری زودرس جلوگیری کند و باعث جوانتر به نظر رسیدن شما بشود.

۳۹. در مقابل پوکی استخوان از ما محافظت می‌کند

خب، تمام خوراکی‌هایی که سرشار از منیزیم هستند برای سلامت استخوان‌ها مفید هستند و قادرند با پوکی استخوان به طور جدی مقابله کنند و کاکائو یکی از آن ابرخوراکی‌هایی است که در صدر فهرست قرار می‌گیرد.

۴۰. برای سلامت کبد خوب است

هرچند کسانی که از ناراحتی مزمن کبدی رنج می‌برند باید از خوردن کاکائو اجتناب کنند اما برای کسانی که چنین نیستند مصرف روزانه‌ی کاکائو می‌تواند برای سلامت کبدشان خوب باشد چون سرشار از فیبر است و قادر است چیزهای غیرضروری را از کولون پاکسازی کند و به عنوان یک سم زدای طبیعی کبد عمل کند.

برای خرید محصولات کارن تجارت نقش الماس کلیک کنید

دیدگاه ها 3

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم